Geef je leidinggevende niet gelijk
Hoe kan je beter grip houden op je loopbaan?
Na mijn studie deed ik een master in de VS. Ik kreeg aangeboden op een groot advocatenkantoor in Amsterdam. Ik vertelde dit aan een oud-studiegenoot die daar eerder was gaan werken. Ze had een heel leuk jaar achter de rug met sportdagen, borrels en mooie zaken. Ze vroeg: ‘voor wie ga je werken’? Een nogal belangrijke succesfactor als advocaat-stagiaire, meer nog dan het kantoor zelf. Ik noemde de naam. Ze keek gealarmeerd … “Als het nog kan, zou ik dat nog proberen te veranderen”, zei ze indringend.
Aan dat gesprekje heb ik nog vaak gedacht in de anderhalf jaar die erop zou volgen. Het werd geen makkelijke rit, om het aardig te zeggen.
Laten we eens kijken wat ik had kunnen doen, na dit korte onheilspellende gesprekje.
Ingrijpen:
als je signalen krijgt dat er iets niet klopt (verkeerde baas of omgeving), kan je ingrijpen. Intuïtie heet dat. Dat kan ook als je je nieuwe werkplek binnenwandelt. De eerste indruk die je tweede brein je geeft is vaak juist. Maar: intuïtie is niet altijd een raadgever voor de toekomst. Gevoelens en angsten zijn ook misleidend. Vaak weet je pas na een tijdje of je gelukkig wordt in je werk; doorbijten hoort er ook bij (bovendien had ik dat signaal helemaal niet: ik dacht dat hij mijn grote vriend zou gaan worden).
Invloed uitoefenen:
als je een manager hebt die je niet bevalt, kan je iets proberen te veranderen (zoals Steve Covey beschrijft in de 7 Habits of Effective People). Door projecten te krijgen met andere beslissers (managers, partners) kan je je verleggen. Met andere mensen werken, minder afhankelijk van één persoon worden. Je kan proberen sneller te wisselen. Of beter laten blijken waar jouw talenten liggen, en welke je minder hebt. En daar duidelijk over communiceren.
Zelf aan de bal blijven:
Sterke of dominante persoonlijkheden zijn gewend dat mensen zich bescheiden en soms zelfs onderdanig gaan opstellen. Geïmponeerd door de status van de sterke man of vrouw. Door geen onder(danig) gedrag te tonen, maar te spreken vanuit “wij” en initiatievem gericht op samenwerking worden dominante personen rustiger. Neem dus meer initiatief en probeer je leidinggevende mee te krijgen met je voorstellen. Dominant tegengas geven (“nee ik ben het daar niet mee eens!”) stuit op tegenwerking. Daarbij komt: je wordt waarschijnlijk beloond want een goede leider wordt blij van een krachtig teamlid.
Authentiek zijn:
als je volhoudt kom je er achter dat je ook van rare, vervelende, of ijdele leermeesters kan leren. Louis van Gaal hoef je niet aardig te vinden om er mee in de halve finale te komen. Wel moet hij je aardig vinden. Hoe doe je dat? Door het maken van contact. Door een praatje te maken over zijn golfvakantie. En het eerlijk te zeggen dat je niet van golf houdt en/of het een suffe sport vindt. Je wordt dan tenminste geen grijze muis of slijmjurk (die kan meestal niemand zich later herinneren). En dat je vertrouwen hebt in jezelf en je normen en waarden. Dat is veel waard, want na PR-drama’s bij Volkswagen, Uber en United Airlines weten we dat oneerlijkheid (wat weer leidt tot een gebrekkige bedrijfsethiek) veel geld kan kosten. Iemand met een sterk moreel kompas is veel waard in het land van juristen.
Robert de Wilde is een gecertificeerde loopbaancoach en business coach en mediator uit Amsterdam met 10+ jaar ervaring.
Dit artikel is de eerste van acht artikelen over Inspiratie en Prestatie voor juristen en verscheen eerder in mr-Online.