Mijn top 6 lessen ondernemen als coach in 2020
Lessen voor een business coach
In dit artikel zet ik enkele simpele lessen op een rijtje, die voor mij eruit springen mijn pogingen om succesvol te worden als zelfstandig business coach de afgelopen jaren. Hier komen mijn 6 lessen.
Ga erop uit.
Wat je aandacht geeft wordt groter. Schrijf je nooit of zelden, dan zal je geen aandacht trekken met je blog.
Voor financiën geldt hetzelfde. Geef je weinig aandacht aan je financiële overzicht, of aan het aantrekken van klanten die beter of meer betalen, dan zal dit niet snel beter worden voor je.
Mijn plan voor 2021 is om 1 dag per week aan financiën en mijn cijferoverzichten te gaan zitten.
Bepaal eerst voor wie je gaat werken.
Wil je vooral voor bedrijven werken? Dan ben je een business to business (b2b) aanbieder. Dat is heel anders dan dat je voor consumenten gaat werken.
Je zult dan ingangen moeten vinden bij de afdelingen inkoop, HR (als trainer / business coach zijn je aanspreekpunten vooral de HR afdelingen en de afdeling learning & development).
Spreek je de corporate taal niet; kijk dan of je iemand kan inhuren die dit werk voor je doet. Iemand die gewend is om ‘sales’ te doen, via linkedin contacten kan leggen, of ‘pitches’ kan doen.Besluit je met name voor privé personen werken (dus business to consumer of “b2c”), dan zul je moeten uitvinden hoe de mensen jou gaan vinden. Is dat via Google, Linkedin? Mond-op-mond, via de buurt waar je woont? Wat worden je kanalen? In mijn geval was dat Google (zie 3).
Digitale marketing en Google
Google rules the world, hier zullen mensen je (vooral) vinden. Doe research: waar zijn je klanten naar op zoek? Wat zijn de keywords op google die hoog scoren? Vermijd laag scorende producten. Wordt er zelden op “plastic planten” gezocht (dit kan je vrij eenvoudig uitzoeken via google analytics) dan heeft het - kort door de bocht - weinig zin om in de business van de plastic planten te gaan. Tenzij Google geen rol speelt voor je.
Kom je erachter dat veel mensen op zoek zijn naar cactussen, dan geeft dat al een idee hoe je meer mensen zult kunnen bereiken. In mijn geval zijn veel mensen op zoek naar een “coach” of “business coach”. Een gezinscoach of gelukscoach scoort misschien lager, dus daar ga ik geen marketing activiteiten mee ondernemen.
Ik ben me gaan verdiepen in het verschil tussen Google Ad Words en Facebook Ads (wist ik eerst niet, wat me bijna heel veel geld heeft gekost). Ik ben beter geworden in Search Engine Optimalisation (SEO), waardoor ik veel minder fouten ben gaan maken en hoger in Google begon te komen.
Ik heb veel leergeld betaald om beter te worden in digitale marketing, en veel gewerkt met mensen die te weinig kennis van zaken hadden en me op het verkeerde been zetten. Nu ben ik als amateur digitale marketing strateeg veel beter in staat om de juiste mensen in te huren (of zelf te doen).
Neem af en toe even rust
Het heeft geen zin om elke dag vol gas te geven: discipline is goed, maar soms moet je even wat rust te geven. Heb je het plan om elke woensdag potentiële klanten af te bellen, maar merk je dat in de ochtend nergens toe komt (kinderen, te onrustig, moe) verleg je werkzaamheden dan naar een moment waarin je wel het vuur voelt. Misschien is dat maandagmiddag. Blijf dus in contact met jezelf – en zorg dat je lastige dingen doet op het moment dat je je sterk voelt.
Publiciteit
Ik heb meerdere keren (ook met mijn voormalige startup in Londen) meerdere keren in de landelijke krant of media gestaan. Sta je een keer in de krant of media, leuk, maar overschat je succes niet. Mensen scrollen en bladeren door. Aandacht op internet is vluchtig. Wel is media-aandacht goed voor je naam.
Belangrijk is consistentie. Elke maand of elke week een blog, of elke maand een podcast, is essentieel. Herhaaldelijk op social media posten loont. Dat is vaak beter dan één keer in een tijdschrift staan. Voor mij blijft dit een uitdaging.
Teamwork: werk niet alleen
Betrek anderen bij je bedrijf. Alleen is maar alleen. Samen weet je meer, je bereikt meer mensen via social media en je komt op betere ideeën. Ik noem het “collective intelligence”. Deed ik vroeger teveel alleen, nu huur ik graag iemand in die me helpt met allerlei initiatieven; een last van mijn schouders. Je viert meer dingen en kan meer lachen om tegenvallers.
Robert de Wilde is loopbaancoach en business coach in Amsterdam (voormalig advocaat in Nederland en de Nederlandse Antillen). Voor meer informatie over loopbaancoaching of wat een business coach voor je kan doen, stuur een mail via Contact.